Hanya Satu Penyelesaian, Mansuhkan AUKU

Saya kira keputusan untuk mengenakan tindakan terhadap dua orang mahasiswa UKM yang terlibat dengan perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini bukan langkah yang tepat. Saya juga dengan tegas menyatakan bahawa mahasiswa akan tetap membantah sekiranya dua mahasiswa tersebut dikenakan tindakan tatatertib atas dasar menjunjung prinsip demokrasi berpelembagaan. Selaku pengerusi Majlis Politik Nasional GAMIS, saya berpandangan sudah tiba masanya konflik AUKU yang tidak pernah selesai ini disudahkan bagi membuka lapangan yang lebih selesa untuk mahasiswa berperanan sebagai negarawan muda.

Keterlibatan dua orang mahasiswa UKM dalam Perhimpunan Agung UMNO sebenarnya memberi petunjuk bahawa elemen Politik sudah tidak boleh dipisahkan daripada mahasiswa. Bagi saya, adalah tidak perlu untuk difikirkan samada mahasiswa patut terlibat dengan Parti Kerajaan atau Parti Pembangkang, kerana saya optimis mahasiswa sebagai generasi muda yang berprinsip tidak mudah untuk diperbodohkan. Atas dasar ini saya mempercayai mahasiswa sentiasa sedar dengan keputusan yang diambil dan tindakan yang mereka lakukan. Maka saya tidak melihat keterlibatan mahasiswa UKM dalam perbarisan Perhimpunan Agung UMNO sebagai suatu yang janggal jika tindakan itu mereka lakukan dengan penuh rasional. Namun dengan adanya akta zalim AUKU, saya kira tidak ada jaminan untuk dua orang mahasiswa tersebut terlepas daripada tindakan tatatertib.

Begitu juga dengan isu empat orang mahasiswa UKM jurusan Sains Politik yang bakal berhadapan dengan tindakan tatatertib akibat terlibat dengan Pilihanraya Kecil Hulu Selangor. Saya pasti kehadiran mereka ke Hulu Selangor adalah dengan penuh sedar ingin memerhati dan menjiwai semangat demokrasi melalui Pilihanraya Kecil tersebut. Namun sekali lagi AUKU bertindak sebagai pembunuh senyap yang mematikan semangat mahasiswa untuk terus cakna dan terlibat dengan arena politik negara.

Persoalan yang penting ialah, apakah begitu susah untuk pihak yang bertanggungjawab mempertahankan AUKU menghapuskan pandangan skeptikal terhadap mahasiswa?. Sekiranya pandangan mantan Naib Canselor UITM, Datuk Seri Prof Ibrahim Abu Shah terus dijadikan sandaran untuk merendahkan kematangan mahasiswa, saya kira negara yang kita cintai ini bakal berhadapan dengan kekontangan pelapis negarawan yang serius.

Ekoran perkara ini, saya menyambut baik pandangan Ketua Pemuda UMNO, Sdra Khairy Jamaluddin yang menggesa pihak kerajaan memberi perhatian terhadap tuntutan mahasiswa yang ingin AUKU dimansuhkan. Samada populis atau tidak, saya mengambil kenyataan tersebut dari sisi positif dengan mengambil kira Sdra Khairy Jamaluddin sebagai pemuda yang sudah pasti memahami aspirasi anak muda dan keperluan masa depan negara. Saya juga tidak teragak-agak untuk merancang satu kolaborasi dengan beliau semata-mata ingin memastikan mahasiswa mengecapi kebebasan berpolitik .

Sdr. Ahmad Syukri Ab Razab
Pengerusi
Majlis Politik Nasional
Gabungan Mahasiswa Islam Se Malaysia

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top