Cuma Speaker’s Corner, bukan demonstrasi - Syazwan

Mahasiswa Universiti Malaya (UM) semalam mengadakan bantahan terhadap Islamic Fashion Festival (IFF) bagaimanapun mendapat tentangan oleh pihak polis. Mereka yang diketuai oleh Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UM (PMIUM), Ahmad Syazwan Mohamad Hasan berkumpul sesudah solat Jumaat tengahari semalam di masjid Ar-Rahman sebelum pihak polis menghalang mereka.

Sekumpulan aktivis mahasiswa tersebut berkumpul hanya untuk tujuan mengadakan speaker’s corner bagi menyatakan pendirian mereka terhadap penganjuran IFF yang jelas betentangan dengan cara berpakaian Islam. Ada antara mereka yang sudah bersedia dengan banner, kertas bantahan yang antaranya tertulis ‘IFF hina Islam’ dan gambar-gambar IFF yang menunjukkan pakaian yang tidak langsung sama sekali bertepatan dengan syariat.

Syazwan dalam kenyataanya melalui rakaman video rakan wartawan UM, beliau kesal dengan tindakan pihak berkuasa yang menghalang mereka daripada menyatakan suara mereka.

“..Isu ini isu yang besar. Isu yang berkaitan dengan penghinaan agama Islam, isu eskploitasi wanita, isu yang menjejaskan umat Islam itu sendiri..” Ujarnya lagi.

Selain video kenyataan Syazwan, video lain yang merakamkan mengenai tindakan pihak polis juga banyak disebarkan melalui laman sesawang facebook beberapa aktivis ini. Pihak kami bagaimanapun cuba menghubungi sendiri Syazwan bagi mendapatkan keterangan beliau.

“Semalam kita hanya mahu berkumpul untuk menyatakan pendirian. Bukan nak buat demonstrasi besar-besaran atau sebagainya. Tapi kita kesal apabila pihak polis turun beramai-ramai seolah-olah kita merancang satu demonstrasi besar-besaran yang mengancam keselamatan. Sedangkan sebelum ini, kita biasa buat speaker’s corner tanpa ada apa-apa halangan. Saya percaya, ini kerana kita membincangkan mengenai isu ini(IFF)” Ujarnya ketika dihubungi. – Mahasiswakini.com

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top