Ayuh Peka Hak Kita Mahasiswa

Rungutan penghuni Kolej Beta yang menerima saman tempoh hari telah mendapat perhatian saya, lebih-lebih lagi setelah rungutan-rungutan tersebut tersiar di laman Facebook tidak lama kemudian. Justeru, wakil sekretariat MPP telah ditugaskan mendapatkan penjelasan pihak Kolej Kediaman Beta mengenai kekeliruan mahasiswa berkenaan, dan laporannya telah disiarkan dalam Wacana Siswa pada keluaran 23 Oktober 2009.

Berikutan ini juga, wujudnya perbincangan di kalangan mahasiswa bahawa beberapa peraturan kolej yang sedia ada seperti syarat pemasangan talian internet adalah agak ketat dan kadangkala sebahagian daripadanya kelihatan agak kurang munasabah. Justeru pihak MPP bersedia mengkaji beberapa peraturan ini yang bakal diterjemahkan melalui satu kertas kerja cadangan kepada pihak universiti.

Hal ini mungkin akan melibatkan beberapa peruntukan dalam AUKU namun cadangan ini hanya merujuk kepada peraturan yang tertakluk kepada kuasa autonomi pihak universiti, yang mana peruntukan ini boleh ditambah, dimansuh atau dipinda berdasarkan budi bicara Naib Canselor.
Jika anda semua masih ingat, mantan Naib Presiden KAL yang lalu, Sdr. Nashad Mainor pernah menjalankan kempen pemansuhan bayaran RM3 kolej kediaman waktu cuti bagi pelajar yang tidak pulang ke kampung. Soal bayaran RM3 ini juga sebenarnya satu peruntukan dalam AUKU, namun akhirnya bayaran RM3 ini dimansuhkan juga (dengan budi bicara Naib Canselor) setelah petisyen bersama satu kertas kerja dihantar.

Indikasinya daripada apa yang berlaku adalah, mahasiswa perlu mengetahui dan memahami hak-hak mereka sebagai seorang mahasiswa di universiti ini. Soal memandang enteng kepada hak-hak kemahasiswaan tidak seharusnya berlaku.

Mengetahui dan memahami hak mahasiswa bermaksud kita akan peka sama ada hak kita tersekat atau tidak. Jika apa yang kita ada sekarang belum memenuhi hak kita yang sebenar, maka kita perlu perjuangkan. Begitu pun, ia juga tidak bermakna kita boleh menuntut di luar yang menjadi hak kita.

Mahasiswa adalah tonggak harapan negara. Sejarah membuktikannya, di mana jua negara. Justeru mahasiswa perlu menjadi agen perubahan. Namun, jika hak kita sendiri pun tidak kita ketahui, masakan kita mampu melakar sesuatu yang lebih besar bermakna? Anda tahu jawapannya.

ABDILLAH MAT LIN
Naib Presiden MPP, UMSKAL 0809

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top