Pro-M Selar Kenyataan Dangkal Abu Shah

Universiti Malaya 5 Ogos : Sekali lagi maruah mahasiswa diletak di tapak kasut bagi sesetengah golongan akademi berprofile tinggi. Mereka seolah-olah mahu membiarkan mahasiswa dikampus seperti lembu dicucuk hidung, tidak kritikal dalam bertindak, paling penting taat kepada arahan pemerintah semata-mata. Menurut Pengerusi ProM UM, Sdr. Saufi Jelaini beliau menganggapkan apa sahaja label, kritikan, dan tohmahan adalah merupakan propaganda jahat sesetengah pihak untuk mematikan idealisme mahasiswa.

"Saya yakin budaya kritikal mahasiswa yang sering dipropagandakan sebagai "anti establishment, Pro pembangkang, Pro Keadilan, dan sebagainya oleh "mereka" yang bencikan kebangkitan mahasiswa untuk menjadi 3rd force dalam negara sebenarnya satu propaganda jahat untuk mematikan sejarah gerakan mahasiswa dalam mencorak dan mengemukakan idealisma mereka".

Menurutnya lagi, mereka sering mengatakan mahasiswa dikampus adalah pro kepada parti politik khusunya pembangkang. Dan perjuangan mereka adalah untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada.

Beliau menyelar kenyataan dangkal Mantan NC UiTM dalam Soal Jawab bertajuk " Wajarkah Mahasiswa Jadi Ahli Parti Politik" di TV 3 semalam.

"Kenyataan beliau begitu sinis, cetek, lansung tidak menggambarkan dirinya sebagai ahli akademik yang layak dihormati darjat dan pangkat yang ada pada beliau dalam memberi pandangan secara ilmiah & intelek" ujar saufi.

Dalam forum semalam, Mantan NC UiTM Tan Sri Profesor Dr. Ibrahim Abu Shah menafikan mahasiswa untuk berpolitik. Alasannya banyak keburukan daripada kebaikan. Pada beliau biarlah mahasiswa tamatkan dulu tanggungjawab dikampus. Apabila tamat dan bergraduan baru boleh fikir untuk terlibat secara lansung dalam politik ataupun politik. Walaupun begitu beliau bersetuju mahasiswa berpolitik , tapi mesti tidak lari dari skop "politik Kampus " yang sebenar.

Pengerusi Pro M Nasional Sdr. Shafie Hashim mempersoalkan kenyataan beliau mengenai politik kampus.

"Ternyata, beliau hanya menyempitkan skop "politik Kampus" seperti bijak berucap, berpakaian kemas, menurut arahan pentadbiran Universiti dan kerajaan, jangan membangkang atas keputusan yang telah diputuskan dan sebaginya."

Menurut Shafie sambil menyokong kenyataan Dato Saifuddin semalam, bahawa kenyataan Mantan NC UiTM itu kontra kerana dalam sejarah gerakan mahasiswa mencorak politk adalah bermula di kampus. Bukan makna kata mahasiswa itu berpolitik atas nama parti semata-mata, namun perlu di lihat adalah kampus merupakan medan asuhan bakat kepimpinan mahasiswa untuk mengembangkan idealisma mereka tersendiri sebagai golongan terpenting dalam negara.

"Apa guna mahasiswa belajar tinggi-tinggi di kampus, tapi mereka tidak kritikal, takut mengemukan pandangan, berpeluk tubuh dan manjadi pak turut semata-mata. Sebaliknya mahasiswa perlu aktif, cerdas dan peka dengan semasa, barulah mereka boleh di gelar jantung hati negara dan rakyat malaysia, bahkan kehadiran mereka selaku mahasiswa di rasai oleh semua pihak."

"Mahasiswa menyokong pandangan Dato Saifudin Abdullah yang begitu rasional dan bebas dalam mengemukan pandangan. Walaupun beliau berada dalam posisi kerajaan dan juga parti politik "UMNO", namun beliau sangat terbuka dan menghormati HAK mahasiswa".-Ujar Shafie.

Program Soal Jawab di TV 3 semalam membincangkan "Wajarkah Mahasiswa menyertai parti Politik" .Panel jemputan semalam terdiri daripada Dato Saifuddin Abdullah Tim. Menteri KPT dan Mantan NC UiTM Tan Sri Ibrahim Abu Shah.-ProKite.

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top