Pelajar Wanita Terus Kuasai UMS

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN
utusansabah@utusan.com.my

KOTA KINABALU 4 Julai - Golongan wanita terus menguasai kemasukan ke universiti apabila hampir 70 peratus pelajar baru yang mendaftar di Universiti Malaysia Sabah (UMS) bermula hari ini adalah wanita.

Naib Canselor UMS, Prof. Datuk Dr. Kamaruzaman Ampon berkata, hanya 32 peratus daripada 4,010 pelajar baru yang ditawarkan ke UMS kali ini adalah lelaki.

"Jumlah pelajar wanita masih melebihi pelajar lelaki seperti tahun sebelum ini, pada kali ini sebanyak 68 peratus adalah wanita.

"Ia bukanlah bermaksud kita hanya memilih pelajar wanita kerana pemilihan adalah berdasarkan permohonan dan juga kelayakan pelajar," katanya. Beliau ditemui selepas memantau perkembangan pendaftaran pelajar baru UMS di Dewan Canselori di sini hari ini.

Turut hadir ialah Timbalan Naib Canselor UMS (Hal Ehwal Akademik dan Antarabangsa), Prof. Dr. Amran Ahmed; Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni); Prof. Madya Dr. Kasim Md. Mansur dan Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof. Dr. Rosnah Ismail.

Pendaftaran pelajar baru UMS bermula 8.30 pagi ini hingga esok. Bagaimanapun pelajar yang tinggal jauh diberi tempoh seminggu untuk mendaftar.

Menurut Kamaruzaman, jumlah pelajar baru UMS pada tahun ini juga menunjukkan peningkatan berbanding 3,800 orang pada tahun lalu.

"Peningkatan jumlah pelajar ini menunjukkan pelajar dan ibu bapa meyakini kemampuan UMS melahirkan pelajar yang cemerlang dari semasa ke semasa," katanya.

Beliau memberitahu, sebanyak 42 peratus pelajar pada tahun ini berasal dari Sabah dan selebihnya adalah dari Sarawak dan Semenanjung. Dalam pada itu katanya, pada tahun ini juga seramai 91 pelajar antarabangsa ditawarkan melanjutkan pelajaran di universiti itu.

Katanya, antara pelajar antarabangsa pada tahun ini termasuklah dari China, Turki, Greece, Brunei dan Filipina.

Sementara itu, katanya, pada kali ini juga pihaknya mempertimbangkan permohonan pelajar untuk menangguhkan bayaran yuran pendaftaran.

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top