Kongres Mahasiswa Mencorak Langkah

PETALING JAYA, Mac 20 Sabtu Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dengan jayanya telah menganjurkan satu Kongres Gerakan Mahasiswa Nasional yang bertemakan “Menjana Gerakan Baru Mahasiswa”.

Kongres itu telah berlangsung di Dewan BANQUET, Dewan Sivik MBPJ, PETALING JAYA. Mengikut makluman, Kongres yang pada awalnya dijangka akan dilangsungkan di Kuala Lumpur Selangor Chinese Assembly Hall ( KLSCAH ) dan kemudian terpaksa ditukar kepada DEWANCENTRUM SETIAWANGSA dan akhirnya Dewan BANQUET Petaling Jaya. Menurut sumber, tempat Kongres terpaksa ditukar kerana terdapat pihak yang mensabotaj mereka.

Memetik kata-kata Hilman Idham, yang juga merupakan pengerusi pertubuhan front mahasiswa (Kumpulan Anak Muda Independent-KAMI-) - beliau menyebut, biar beberapa kali kita berpindah tempat, walaupun di jalan raya sekalipun kita tetap akan bersidang. Kata beliau -MAHASISWA TETAP AKAN BERSIDANG BIAR DI JALAN RAYA SEKALIPUN- di sambut oleh sorakan dari mahasiswa saat itu semalam.

Penganjur Kongres juga telah menjemput Yang Berhormat Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Lembah Pantai untuk menjadi perasmi kepada Kongers Mahasiswa Nasional itu. Menurut beliau dalam ucapannya, beliau tidak langsung menyangka akan melibatkan diri di dalam politik, tetapi oleh kerana melihat keadaan bapanya Dato’ Seri Anwar Ibrahim dihina dan di keji suatu ketika dahulu, maka naluri seorang anak bangun untuk mempertahankan maruah seorang ayah pun timbul, katanya.

SMM mengambil inisiatif untuk mengadakan kongres mahasiswa sebagai usaha untuk menyatukan idea-idea aktivis-aktivis di Malaysia bukan sahaja di peringkat mahasiswa malah aktivis negara. Program ini akan menjadi perintis ke arah SMM untuk menyatukan dan memperkasakan ‘wajah’ Malaysia agar menjadi negara yang unggul bukan sahaja dari satu aspek malahan meliputi keseluruhan aspek utama dalam mentadbir negara maju.

Mahasiswakini

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top