Jangan Leka...!

Penumpuan terhadap isu air belakangan ini, membuatkan pelbagai permasalahan lain tenggelam dari menampakkan kelemahannya. Biarpun air menjadi permasalahan utama bagi setiap mahasiswa, pihak pro-mahasiswa merasakan banyak pro dan kontranya. Bukan bermakna perjuangan mahasiswa dalam menangani isu air menunjukkan tiada permasalahan di kampus yang lain seperti harga makanan di kafetaria yang agak mahal, kebersihan kafetaria yang meruncing, SMP yang masih belum updated,dan sebagainya.

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan barisan kepimpinan mahasiswa yang lainnya, seharusnya tidak terlepas pandang pelbagai perkara lain yang perlu diambil tindakan. Mahasiswa tetap akan memerhati dan seterusnya menilai. Antara isu lainnya yang baru-baru ini berlaku adalah isu bilik kediaman mahasiswi dimasuki lelaki pada tengah malam sekitar jam 3 pagi. Tujuan utama lelaki tersebut memasuki bilik diragui. Individu berkenaan telahpun melaporkan perkara ini kepada pihak universiti. Kes ini amat berat sekali kerana melibatkan keselamatan mahasiswi UMSKAL itu sendiri. Pihak keselamatan seharusnya mempertingkatkan keselamatan belakangan ini, memandangkan kontraktor keluar masuk kawasan kediaman mahasiswi bagi pembinaan tangki. Ini bukan bermakna peluang besar bagi sesiapa sahaja untuk memecah masuk bilik kediaman mahasiswi.


Bukan itu sahaja, turut dilaporkan seorang mahasiswa telah kehilangan komputer riba milik persendiriannya sewaktu malam 'Pertemuan Mahasiswa dengan Pihak Pentadbiran Universiti' yang berlangsung Jumaat lalu. Mahasiswa melihat ramai pengawal keselamatan yang turut berada di Dewan Utama ketika itu. Bagaimana pula kawalan keselamatan diluar dan kawasan kolej kediaman? Adakah mahasiswa lebih ganas dan perlu dikawal oleh pihak keselamatan sepanjang masa berbanding orang luar yang tidak dikenali?

Perkara ini perlu dipandang lebih berat oleh pihak terbabit bagi mengatasinya. Sepatutnya kawalan di pintu masuk utama dikawal rapi bagi kereta dan individu yang tidak dikenali. Akan tetapi, sebaliknya pula yang berlaku. Pengawal keselamatan sibuk menahan mahasiswa yang ingin membawa naik kereta sewa yang mereka gunakan untuk menghantar barang yang banyak dan berat walaupun sekejap sahaja masa yang diperlukan. Sebaliknya pula yang berlaku ketikamana orang luar yang tidak dikenali pula yang dibenarkan naik ke kawasan kediaman walaupun tidak mempunyai 'sticker' yang tidak langsung ditahan dan tanpa perlu memberi sebab.

Penulis berpengalaman mengalami sendiri perbezaan layanan pengawal keselamatan bilamana penulis sendiri memandu kereta sewa dan tidak dibenarkan untuk naik ke kawasan kolej kediaman. Akan tetapi, bilamana penulis dihantar oleh keluarga angkat pula dibenarkan untuk naik ke kawasan kediaman walaupun kedua-dua kereta tidak mempunyai 'sticker' Keselamatan UMS. Sama juga ia berlaku untuk entah keberapa kali. Layanan pihak keselamatan turut berbeza terhadap kereta besar dan mahal tidak mengira siapa pun pemandunya.

Lalu, harus bagaimana perkara ini diselesaikan? Banyak laporan dan aduan sudah dibuat, namun perkara yang sama tetap berlaku setiap semester. Kerana masih lagi sistem yang sama digunakan. Adakah sistem keselamatan kampus sudah cukup membuatkan mahasiswi terutamanya, merasa nyenyak untuk tidur malam? Apakah tindakan yang pihak barisan kepimpinan mahasiswa telah lakukan?

Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa (JAKMAS) pula sibuk dengan program-program mereka. Tapi, adakah kebajikan mahasiswa sudah cukup dibela? Yang manakah sebenarnya misi utama mereka yang ingin mereka dahulukan dalam kepimpinan mereka?

2 comments:

Anonymous said...

JAKMAS kn nda buat kerja, pemalas lagi nda taw buat kerja..Taw program jak kn..!!
Kebajikan Plajarkn MPP jak yg jaga
mna ada JAKMAS jga~
JAKMAS kn Budu..
MPP jak pndai n rajin..
JAKMAS kn teda guna
MPP jak yg hero disitu..
MPP kn yg buat kerja smua tmbh2 lg isu air
JAKMAS mna ada bntu kn?
Budu kn JAKMAS?
ba~
kalau bgitu MPP jak la buat smua
jgn libat kn JAKMAS
JAKMAS teda guna, nda buat kerja taw buat program jak..!!

Go MPP ko la HERO..!!
cayalah..
jgn ko risau ko ckp apa pn..
fitnah ka apa ka yg pnting ko BETULLAH..!!

Anonymous said...

Well..Such a waste money to Invest on JAKMAS.. Why deducting our MONEY but still SUFFERING??

JAKMAS!! R U do 'ur jobs lately??

When WE are struggling for WATER, WHERE Are You?
Agree with student UMSKK, we should Invite All Student, do some Assembly and make a Clear view of where the money GOES..

Is it Goes to the UMSKAL Administration or it's all on YOUR SUCH KIND of ACTIVITIES..

Just Imagine.. Approximately, each sem 2,000 student register in KAL, RM25 deducted from fees goes to JAKMAS.. well then.. the amount will at least RM50,000..EACH SEM..

Same goes to OUR WELFARE Fee.. each sem deducted RM25 also. But, OUR 1 YEAR JUNIOR WELFARE while they are Struggling waiting for their PTPTN?? They got NOTHING for 2 Sem.. the Wang Sara Diri that they suppose get from UMSKAL become ASHES...Thanks to The Administration of HEP..

Oh..by the way.. for the Anonymous "Jangan Leka..!"
I Know you're from JAKMAS also.don't pretending like you're not...

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top