Air: Kita Tunggu dan Lihat

28 Februari lalu genap sebulan sejak barisan kepimpinan pro-M UMSKAL mendapat mandat besar daripada mahasiswa. Hari ini pula genap seminggu sejak demonstrasi Himpunan Mahasiswa Mendesak Pulihkan Air (PULIH). Lebih seribu mahasiswa turun menyertai, jumlah yang secara statistiknya melebihi 50% daripada jumlah keseluruhan penuntut UMSKAL. Sekejap sahaja nama UMSKAL telah menjadi sebutan, demonstrasi seumpamanya yang pertama di Labuan, lapor Bernama.

Selama sebulan ini, krisis air ini tidak mengizinkan Saudara Herryanto selaku Naib Presiden (KAL) yang baru untuk berehat. Walaupun baru sahaja mengambil alih kerusi kepimpinan daripada pimpinan terdahulu, barisan kepimpinan baru MPP tidak membuang masa untuk memperjuang nasib mahasiswa KAL. Setiap peluang perlu digunakan untuk menyuarakan perkara ini (air) ke atas, lengkap dengan cadangan penyelesaian. Malangnya, daripada berita yang didengar, apabila dibawa ke mesyuarat MPP di kampus induk, suara KAL diperlekeh, dikatakan “kebudak-budakan,” konon banyak lagi isu lain yang lebih penting untuk dibincangkan. Ini belum lagi diperkatakan halangan-halangan lain yang diterima oleh MPP KAL dalam membawa isu ini.

Walaupun masalah air ini, masalah yang dikongsi bersama oleh seluruh penduduk Labuan, namun KAL mengalami kesan yang paling teruk. Jika di tempat lain catuan air masih berjalan, di sini mahasiswa pernah tidak menerima walau setitis air dalam beberapa hari. Hal ini berlaku ketika di institusi-institusi pengajian lain di Labuan seperti Kolej Matrikulasi Labuan (KML) dan Sekolah Menengah Sains Labuan (SMSL) masih menerima bekalan air secara berterusan walaupun secara catuan, hasil pengurusan yang yang cekap pihak pengurusan institusi berkenaan yang mengutamakan kebajikan pelajarnya.

Kemuncaknya, mahasiswa tidak lagi dapat menahan rasa. Perjumpaan awal dengan pihak HEP dan pentadbiran serta pihak JBA pada malam Isnin, 1 Mac lalu hampir sahaja menimbulkan demonstrasi “pertama.” Seterusnya suara mahasiswa ini akhirnya “bergema” dalam demonstrasi keesokan harinya, Selasa 2 Mac.

Ternyata demonstrasi ini banyak memberi kebaikan kepada mahasiswa KAL, sama ada kepada yang menyokong atau yang tidak menyokongnya. Isu yang tidak dapat diselesaikan selama 9 bulan, akhir telah nampak usaha-usaha penyelesaiannya. Syukur, harapnya segala janji-janji yang dinyatakan dalam perjumpaan Jumaat lepas tertunai dan dapat diselesaikan mengikut masa yang ditetapkan. Kini pada mahasiswa, hanya tinggal tunggu dan lihat. Mahasiswa adalah “hakim” yang akan terus mengadili. MPP pula akan meneruskan kerja-kerja mereka menyemak isu lain pula demi kesejahteraan mahasiswa.

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top