Helah dan Taktik Aspirasi

Sumber Artikel : Pro-Mahasiswa UTHM

KEM DI SEGAMAT

Pada 1hb-3hb/1/2010 yang lalu, pihak HEP telah mengadakan suatu program di Segamat. Kita dipihak Pro Mahasiswa telah mengetahui perkara ini. Sememangnya ada peserta-peserta yang dihantar pulang dan ditukarkan ke program yang lain yakni di Terangganu. Di situ juga terdapat program universiti. Menurut sumber, peserta-peserta yang dihantar pulang atau ditukarkan ke program tersebut kerana mereka kelihatan seperti individu yang mencurigakan Jawatankuasa perlaksana.

Peserta-peserta di program berkenaan juga di-doktrin oleh pihak HEP agar bertanding Pilihanraya Kampus yang akan datang ini. Ada juga peserta yang tidak mahu, tetapi mereka telah dipaksa juga bertanding. Ini kerana peserta tersebut telah pun dimasukkan kedalam program itu.

Pihak Jawatankuasa pelaksana program juga kuatir akan segala tipu muslihat mereka tebongkar, maka mereka memaksa peserta-peserta tersebut agar merahsiakan segala pengisian dalam program tersebut. Segala telepon bimbit, kamera dan peralatan rakaman dirampas seketika oleh Jawatankuasa pelaksana program.

Salah seorang penyokong ProM UTHM berkata, beliau mendapat maklumat dimana pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah menggariskan beberapa peraturan Pilihan Raya Kampus bagi setiap kampus dan salah satunya adalah " setiap calon yang ingin bertanding hendaklah menghadiri bengkel calon yang di buat oleh pihak Universiti" . Dan tambahan, secara terangan rakan MPP beliau tersebut mengatakan pihak KPT buat mcm tu supaya pihak PRO-M tidak dapat bertanding disebabkan calon proM tidak akan diajak untuk menyertai bengkel tersebut.

Begitu jahatnya serangan-serangan yang di'tembak' kepada mahasiswa-mahasiswa yang mempunyai kesedaran tentang peranan dan hak mereka sebagai pelajar universiti. Pihak-pihak atasan begitu takut akan kebangkitan mahasiswa-mahasiswa. Tidakkah meraka tahu, dari aktivis mahasiswa lah yang menjelmakan individu-individu hebat didalam negara. Salah seorang daripadanya ialah Tun Dr Mahathir.

Persoalan yang dilontar oleh pembaca-pembaca juga cukup meragukan kita semua.
Dimana mereka dapatkan duit untuk program tersebut?
Kemana perginya belanjawan yang khas untuk kebajikan mahasiswa?
kemana perginya belanjawan untuk kelab-kelab mengadakan program-program?


Sama-sama kita fikirkan bersama.

-Mahasiswa nadi Universiti-


Di peringkat Pro Mahasiswa UMSKAL, kita juga menghadapi masalah yang sama. Nampaknya gerak laku aspirasi lebih kurang sama juga di semua universiti. kita akan dedahkan satu persatu ketidaktelusan yang berlaku. Semua Mahasiswa wajar diberitahu.

Kepada calon-calon aspirasi yang bakal bertanding pilihan raya kampus, pihak pro-m mengajak anda semua berfikir masak-masak sebelum membuat keputusan untuk bersama dengan aspirasi, terlalu banyak kepincangan yang berlaku, pembelaan hak mahasiswa sewajarnya diutamakan.


"Dari Mahasiswa Untuk Mahasiswa"

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top