Kenyataan Media Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia Negeri Sabah (GAMIS SABAH)

Mahasiswa memandang berat serta prihatin akan masalah bekalan air yang melanda Wilayah Persekutuan Labuan. Masalah ini telah mengakibatkan beberapa institut pengajian tinggi awam yang terdapat di Labuan terutama UMS-KAL turut mengalami masalah yang sedemikian .

Menurut hasil maklumat dan pemantauan yang dibuat oleh Naib Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UMS-KAL, Sdra. Abdillah Bin Matlin, majoriti mahasiswa di kampus berkenaan telah merungut kerana masalah ini telah lama berlarutan sehingga kini dan mengakibatkan ketidakselesaan berlaku di kalangan mahasiswa dalam menjalani sesi pengajian mereka. Tambahan beliau lagi, perkara ini telah menyebabkan masalah-masalah lain di kalangan masyarakat kampus telah timbul seperti kesukaran pelajar untuk menjaga kebersihan diri seperti membasuh pakaian dan mandi, keadaan bilik kuliah yang panas kerana penghawa dingin tidak dapat berfungsi dengan baik dan sebagainya.

Justeru itu, pihak MPP-KAL merasa bertanggungjawab dalam membantu menyelesaikan masalah ini. Oleh yang demikian, pihak MPP-KAL akan menghantar delegasi untuk menghantar memorandum mengenai isu air ini kepada Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada 07 Disember 2009 bersamaan hari Isnin di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya. Turut bersama-sama dalam delegasi berkenaan adalah Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (GAMIS), Solidarity Mahasiswa Malaysia (SMM), Pro-Mahasiswa Nasional (Pro-M(n)), Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) serta Markas Siswa Siswi Islam Sabah Sarawak (MARSIS).

Sehubungan dengan itu, pihak Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia Negeri Sabah (GAMIS Sabah) menyokong tindakan pihak MPP-KAL menghantar delegasi menyerahkan memorandum berkaitan isu ini kepada Perdana Menteri Malaysia dalam membantu menangani masalah bekalan air ini di kampus mereka sekaligus di Wilayah Persekutuan Labuan.

SDRA. MUHAMMAD AFIQ BIN NORDDIN
YANG DIPERTUA
GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SEMALAYSIA NEGERI SABAH
(GAMIS SABAH)

05 Disember 2009 (Sabtu)

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top