Mahasiswa Intelek: Cemerlang atau Kebelakang

Sewaktu di alam persekolahan lagi, keinginan dan harapan kita membuak-buak menjejakkan kaki ke “menara gading”. Pelbagai usaha yang telah dilakukan dalam menggapai impian bergelar MAHASISWA. Namun, setelah kita mencapainya, mampukah kita merealisasikan misi seterusnya iaitu memenuhi makna yang terkandung pada kata MAHASISWA itu? Atau hanya sekadar menjadikannya alat mendapatkan pekerjaan semata-mata. Konsep mahasiswa dan intelektual adalah seiringan. MAHASISWA menggambarkan seseorang yang mempunyai cara pemikiran yang matang, pergaulan yang luas, berfikir di luar kotak iaitu kritis dan berwawasan jauh”.

Terpegun apabila mengambarkan ciri-ciri mahasiswa yang sebenar. Persoalannya pula, adakah benar mahasiswa kita zaman sekarang mahasiswa yang intelek? Sekiranya jawapan anda YA, bagaimana pula mahasiswa tersebut dapat mempertahankan haknya sebagai seseorang mahasiswa yang berfikiran kritis dan kreatif itu? Jawapannya hanya diri mahasiswa itu sendiri yang mampu menjawab. Adakah kita merasa puas dengan hanya bergelar MAHASISWA? Gelaran “mahasiswa” yang amat dirasakan terpelajar, terkemuka menyebabkan kita lupa makna sebenar mahasiswa.

Kita sepatutnya menobatkan dalam diri “Akulah mahasiswa intelek!” Yakni mempelajari ilmu yang dirasakan lebih dari semua orang. Begitu juga dengan mahasiswa yang ingin bergelar “kaum intelek”. Sudah pasti keintelektualan ini sebenarnya lahir sejak dari bangku sekolah lagi. Peribahasa “melentur buluh biarlah dari rebungnya” amat sesuai kita gunakan untuk situasi ini.

Wahai rakan siswa/siswi semua, sedarkah kita bahawa perkataan “intelek” itu menggambarkan betapa hebatnya pemikiran mahasiswa hingga dapat merasakan mampu mendominasi kepemimpinan sesebuah negara! Apabila satu soalan ditujukan kepadanya, dia mampu mengolah dengan mantap, baik dan padat, seperti sudah direncanakan jawapannya. Gah bunyinya mahasiswa yang berintelek itu. Fakta boleh dijadikan bahan penceritaan dan penceritaan boleh diubah menjadi satu dokumentasi. Menurut Sharif Shaary, seorang dramatis Malaysia yang terkenal:

"Belajar di universiti bukan jaminan seseorang boleh menjadi intelektual... Seorang intelektual itu adalah seorang pemikir yang sentiasa berfikir dan mengembangkan [serta] menyumbangkan ideanya untuk kesejahteraan masyarakat. Dia juga adalah seorang yang mempergunakan ilmu dan ketajaman fikirannya untuk mengkaji, menganalisis, merumuskan segala perkara dalam kehidupan manusia, terutama masyarakat di mana dia hadir khususnya dan di peringkat global amnya untuk mencari kebenaran dan menegakkan kebenaran itu. Lebih daripada itu, seorang intelektual juga adalah seorang yang kenal akan kebenaran dan berani pula memperjuangkan kebenaran itu, meski bagaimanapun tekanan dan ancaman yang dihadapinya, terutama sekali kebenaran, kemajuan, dan kebebasan untuk rakyat."

Tegas beliau lagi intelektual bukan hanya sekadar berfikir tentang kebenaran tetapi harus menyuarakannya, walau apa pun rintangannya. Seorang intelektual yang benar tidak boleh memilih untuk berkecuali, dan harus memihak kepada kebenaran dan keadilan . Dia tidak boleh menjadi “lembu bisu”, kecuali dia betul-betul bisu atau dibisukan.

Sayang seribu kali sayang, jika mahasiswa sendiri tidak menyedari hakikat ini. Terlalu banyak kesannya andai kata kita lupa menjadi seorang mahasiswa yang berintelek. Kita akan mudah diperkotak-katikkan oleh orang lain dan kita akan menjadi seperti lembu di tusuk hidung, hanya menuruti kemahuan orang lain.

Kesedaran intelek dalam diri mampu membina diri kita menjadi seorang pemimpin yang berwibawa, lebih bertanggungjawab dan berfikiran matang dalam menyelesaikan masalah. Pelbagai pandangan dan idea yang bernas digunakan untuk mencapai setiap misi dan visi dalam dirinya. Mahasiswa yang intelek juga akan lebih kehadapan berbanding mahasiswa yang lesu dan tidak mahu ada perubahan dalam hidup mereka. Bolehkah kita menyalahkan system pendidikan universiti, seperti kata Prof. Emeretius Khoo Kay Kim.

“...Salah satu faktor yang membunuh aktivitisme dan budaya berfikir mahasiswa adalah sistem pendidikan di Universiti sendiri”.

Bagaimana pula dengan pendapat anda, adakah pihak lain perlu dipersalahkan apabila mahasiswa kita bukan mahasiswa intelek? Tepuk dada tanya hati.

“Bangunlah mahasiswa!” Semua ini terletak pada tangan kita. Sama ada untuk menjadi mahasiswa yang menuju ke hadapan atau menjadi mahasiswa yang terus ke belakang dan terkebelakang sehingga akhirnya lenyap ditelan kealphaan diri sendiri. Sepertimana sebelum menjejakkan kaki ke menara gading, pendefinisian ilmu masih di takuk yang lama. Andaikata kita tidak mampu mengubah dunia cukuplah sekadar mengubah diri kita. Marilah kita merealisasikan impian kita menjadi mahasiswa, insan yang intelektual; kita buang status lesu dan bisu dalam jiwa kita. Ayuh! Bangkitlah mahasiswa, jangan tidur lagi!!!

Paezah binti Andilala, UMSKAL

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top