Pelajar Berhutang dan Isu PTPTN

Terdapat beberapa punca yang menjadi sebab mengapa terdapatnya mahasiswa yang berhutang. Faktor terbesar datangnya daripada permasalahan berkaitan pinjaman PTPTN. Terdapat mahasiswa yang ditahan pinjamannya kerana PNGS pada semester berkenaan berada di bawah 2.00. Ada pula yang langsung tidak pernah mendapat pinjaman. Lebih menyedihkan, golongan yang turut terbeban dengan masalah hutang ini adalah mahasiswa tahun 1 yang merupakan kelompok ke-2 dan ke-3 penerima skim pinjaman PTPTN ekoran kelewatan pihak PTPTN turun ke UMS-KAL menyelesaikan urusan peminjaman. Ianya dinyatakan sendiri oleh seorang pelajar SSIL tahun 1 yang ditemui Wacana Siswa, berkaitan kerisauan mereka jika gagal menyelesaikan yuran pengajian. Wacana Siswa telah melaporkan hal ini pada keluaran 23 Oktober 2009.

Pihak MPP UMSKAL sesi 2006/07 pernah membawa isu penahanan pinjaman PTPTN ini ke Perhimpunan MPP Kebangsaan pada tahun 2006 yang lalu, di mana mereka memperjuangkan pelajar yang mendapat PNGS di bawah 2.00 pada satu-satu semester tidak ditahan pinjamannya secara sepenuhnya, memadai ditahan separuh atau PTPTN hanya membayar yuran pengajiannya sahaja pada semester berkenaan. Isu ini mendapat perhatian Dr. Adham Baba, Setiausaha Parlimen Kementerian Pengajian Tinggi pada waktu itu. Namun sehingga kini, mungkin disebabkan kurangnya follow-up oleh barisan kepimpinan sesi-sesi selepas itu maka isu ini tenggelam. Mungkin telah tiba masanya untuk isu ini diperjuangkan sekali lagi.

WACANA SISWA

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top