Mengenali AUKU - Part II

Kelahiran Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) pada tahun 1971 dan diperketatkan lagi dengan pindaan pada tahun 1975 dikatakan berpunca dari sifat paranoid pihak berkuasa terhadap kegiatan mahasiswa terkeluar dari garis-garis dan landasan yang dikehendaki kerajaan.

Perkembangan-perkembangan yang berlaku sebelum akta tersebut diadakan pada tahun 1971 jelas menunjukkan pemerintah cemas dan dikatakan mulai merasa bimbang terhadap perhatian sesetengah pihak yang ingin menjadikan kampus universiti dan penghuninya melunaskan cita-cita mereka samada berbaur politik atau bukan. Ironinya setelah akta drakonian ini dilaksanakan pada tahun 1971 pun, kegiatan mahasiswa masih seperti biasa dan kadangkalanya semakin hebat.

Namun harus diakui AUKU menjadi igauan ngeri kepada mahasiswa apabila mereka tidak lagi gah menggugat yang setara potensi ilmu yang dimiliki. Mahasiswa hanya mampu berlegar di dalam kepungan empat penjuru tembok besar pagar universiti. Angkara AUKU juga, suara mahasiswa tidak lagi bergema dalam rintihan rakyat tertindas untuk membela nasib mereka. Malah mahasiswa juga turut tertindas dengan pelbagai konspirasi kerajaan dan kuasa universiti. Ilmu, daya fikir, semangat dan keperibadian yang kita bina di puncak menara gading tidak lagi mewakili masyarakat untuk diperjuang hak dan dipertahankan maruah mereka.

Perihal AUKU ini akhirnya menyaksikan lahirnya mahasiswa yang lemah segala saraf kepekaan mereka terhadap isu yang menimpa rakyat dan negara. Mahasiswa semakin bisu dan kelu terhadap kerakusan golongan atasan menindas golongan bawahan dan rakyat marhaen. Majoriti sekadar mengangguk dan mengiyakan segala penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan amanah sang penguasa. Tidak hairan apabila negara didakwa semakin ketandusan pemimpin bertaraf nasional dan berwibawa pada hari ini untuk diketengah dan digunakan untuk menerajui kepimpinan negara.

Isu ini juga dipersetujui Ketua Jabatan Sains Politik, Fakulti Sains Sosial & Kemanusiaan UKM, PM Dr Mohd Agus Yusoff, yang telah berada di lapangan ilmiah ini selama 26 tahun, yang membandingkan suasana mahasiswa hari ini dan 1980-an adalah sangat berbeza seperti bezanya siang dan malam.

"Para pelajar hari ini begitu lesu. Mereka bukan (tidak mampu menjadi) pemikir yang kritis," ujar beliau sambil menyifatkan AUKU dan jabatan hal ehwal pelajar universiti bertanggungjawab di atas kelesuan suasana kehidupan mahasiswa hari ini.

Dalam pada itu, beliau mengatakan walaupun AUKU, mahasiswa pada tahun 1980 masih mempunyai ruang untuk bertindak melalui peraturan-peraturan yang ditetapkan. Beliau juga memberi contoh Datuk Ahmad Shabery Cheek, Datuk Husam Musa dan Datuk Puad Zakarshi sebagai contoh pemimpin hari ini yang muncul memimpin gerakan pelajar di universiti tempatan dan hari ini turut berjaya dalam politik.

"Saya mendapati mereka (Datuk Shabery, Datuk Husan & Datuk Puad) aktif berpersatuan dan (mereka juga) benar-benar mencapai kejayaan dalam akademik. Mereka adalah mahasiswa yang bijak. Mereka banyak terlibat (dalam persatuan), (bertindak di) dalam pasukan dan sangat teratur; jauh lebih baik daripada mahasiswa yang senyap dan menyendiri. "

Sumber:
Gabungan Mahasiswa UKM

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top