Ganasnya Siswi Kita Pada Masa Kini…!!!


Kehadiran golongan cendikiawan @ terpelajar ke Menara Gading amat diperlukan oleh negara kita pada masa kini bagi melahirkan generasi muda yang berilmu, berakal dan berdaya maju seiring dengan kemajuan negara pada masa kini. Bahkan penerapan ilmu-ilmu yang di’subjek’kan di dalam pembelajaran sedikit sebanyak untuk menjana mahasisw/i yang terus kehadapan dan bakal menjadi pemimpin negara pada masa akan datang.

Tetapi kini, semuanya berubah dengan perubahan kemodenan dan kemajuan serba canggih dan indah di bumi metropolitan ini. Petik jari sahaja, semuanya akan terhidang di depan mata. Disko, tarian bogel, karaoke, pusat snooker dan banyak lagi tempat-tempat hiburan yang menjadi gelanggan mencedok ilmu baru buat ‘golongan terpelajar’ di bumi Malaysia ini.

Kenapa semua ini berlaku dan bagaimana pencegahan yang dibuat?? Tidak siapa yang ambil peduli bahkan setiap hari tangkapan maksiat yang dilakukan kesudahannya mahasiswa/i yang mempeloporinya. Bodohkan mereka? Jawapannya tentu sekali TIDAK kerana mereka ini golongan terpelajar dan cerdik pandai yang diasuh dan diajar di menara gading, mana mungkin seorang yang memasuki menara gading menjadi sebegitu rupa!!! Tetapi yang ditangkap itu SIAPA???

Ke mana jiwa mereka ini menghilang sedangkan rutin harian di waktu siang adalah menelaah pelajaran manakala di sebelah malamnya pula menelaah tarian bogel yang mengenyangkan hawa nafsu!! Ke mana perginya nilai moral dan akhlak seorang golongan terpelajar ini bahkan yang sering dipaparkan adalah golongan ini..Adakah juga sistem pendidikan pada masa kini KURANG memberikan kesan nilai-nilai akhlak yang baik buat ‘golongan terpelajar’ ini?

Kesemua persoalan ini bermain di fikiran tatkala melihat gelagat dan ‘kecerdikan’ golongan-golongan ini yang menatapi setiap ruang dan warkah berita di tanah air ini. Ingin ditekankan lagi bahawa mereka bukan budak BODOH kerana mereka ini memasuki sebuat pusat pengajian tinggi yang kebanyakkannya tidak mampu dan tidak layak memasuki tempat yang hebat ini dan mereka juga mampu memasuki tempat maksiat dan hiburan yang luar biasa kerana mereka mempunyai ‘lesen cerdik’ ini untuk membuat sesuka hati!!!

Sumber: Mohd Ridzuan B Othman

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top