Suara Terkilan Mahasiswa

Last minute...

'Study week ' sudah menjengah tiba. Semua mahasiswa sedang mengatur jadual belajar untuk menghadapi peperiksaan akhir yang akan bermula 19 April nanti. Namun tidak kurang yang masih sibuk dengan tugasan-tugasan terakhir yang belum disempurnakan seperti pembentangan, test, malah difahamkan ada lagi yang ada kelas minggu hadapan!. mungkin belum habis bab yang perlu dipelajari. Perkara ini berlaku mungkin atas beberapa sebab yang datang daripada beberapa aspek.

Ramai yang mengatakan bahawa semester ini sangat pendek tempoh waktunya. Mungkin perkara ini menjadi penyebab utama kebanyakan pensyarah tidak dapat menghabiskan bab-bab pembelajaran seperti biasa. Sehinggakan ada kelas yang mengadu mendapat assignment di saat-saat akhir, minggu-minggu terakhir sebelum study week bermula.

Selain itu mungkin juga kerana terdapat banyak program-program penting sepanjang semester ini. Pilihan raya kampus, penilaian ISO, Islamic Finance conference, termasuk juga 3 siri perhimpunan mahasiswa tuntut pulihkan isu air. perkara-perkara ini juga kemungkinan menjadi penyebab (kalaulah berkaiatan) dengan tertundanya kelas. Perkara ini hanya pemerhatian kasar sahaja, boleh jadi betul dn juga mungkin silap.

Jadual Kuliah 5pm - 7 pm

Terdengar suara segelintir mahasiswa yang kurang setuju dengan jadual kuliah bermula 5 PM berakhir 7 PM. antara sebab utama yang dinyatakan adalah waktu tersebut adalah waktu mengerjakan solat maghrib bagi orang-orang muslim, agak terhad masa selepas kuliah tersebut untuk solat maghrib, memandangkan waktu solat maghrib yang sangat pendek tempohnya. Penyebab perkara ini terjadi belum lagi dikji secara terperinci, namun, suara-suara mahasiswa ini telah diambil perhatian oleh pihak majlis perwakilan pelajar, melalui kenyataan Naib Presiden KAL sendiri ketika ditemui. Pihak Pro-Mahasiswa sedang meneliti pendangan daripada semua mahasiswa menegnai perkara ini.

Kelas Ganti yang AD-HOC

Selain masalah jadual kuliah ini, terdapat juga suara-suara terkilan daripada beberapa orang mahasiswa yang menyatakan rasa kecewa dengan tindakan segelintir pensyarah yang menetapkan kelas ganti secara ad-hoc. Perkara ini menyebabkan ada pelajar yang tidak dapat menghadiri kuliah tersebut kerana maklumat tidak sampai ataupun jadual masa bertembung dengan perancangan aktiviti yang telah ditetapkan awal oleh pelajar tersebut. Perkara ini mungkin hanya kes-kes terpencil, namun suara mahasiswa ini juga sewajarnya diambil perhatian.


Perkara-perkara ini merupakan suara-suara terkilan daripada segelintir mahasiswa. Penelitian lanjut perlu dilakukan bagi mempertimbangkan kewajaran dan cadangan jalan peyelesaian terbaik sekiranya perkara-perkara tersebut memang menjadi masalah kepada mahasiswa.

Sebarang komen dan cadangan daripada semua mahasiswa amat-amat diharapkan suapaya isu ini mendapat penelitian menyeluruh kepada semua mahasiswa, bukan terhadap golongan-golongan tertentu sahaja. Silakan meninggalkan komen anda semua. Salam kebangkitan Idealisma Mahasiswa.

2 comments:

Anonymous said...

salam..mmg betul kelas sem ini yang sangat padat..saya sendiri merasakannya..terutamanya pada hari jumaat..kelas 8-10,10-12,2-5,5-7..balik rumah macam mau pengsan jak..tapi apa ble buat sdh begitu..terima jak lah..

qatrunnada said...

kalo dulu,
kelas jam5 yg mngganggu wkt solat mgrib, pernah dbntah dn dmnta dkuatkuasakn...
prkra ni pernah d prjuangkn mpp lalu...
klas add-hock sgt mengganggu aktvti non-akademik mahasswa...
bersetujukah ANDA?

tepuk dada tnya hati...

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top