Parlimen Mahasiswa Medan Bincang Mahasiswa, Pemerintah - Shafie

Parlimen mahasiswa hampir dilaksanakan selepas kerajaan mewartakan pindaan perlembagaan universiti awam di negara ini.

Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Shafie Hashim berkata parlimen mahasiswa wajar diwujudkan untuk memberikan kebebasan kepada mahasiswa untuk menggerakkan aktiviti kemahasiswaan mengikut acuan idealisme mahasiswa sendiri.

Beliau berkata demikian kepada Mahasiswakini ketika menghadiri pertemuan khas bersama Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) Pro-Mahasiswa di Petaling Jaya semalam.

"Namun kita risau, parlimen mahasiswa yang diwujudkan KPT (Kementerian Pengajian Tinggi) baru-baru ini, bukan parlimen yang sebenar. Sebab dalam parlimen ciptaan KPT ini masih lagi menyekat mahasiswa untuk membuat keputusan dalam semua perkara termasuk isu yang berkaitan pentadbiran universiti dan politik tanah air," ujarnya.

"Jika benar hendak wujudkan parlimen mahasiswa, tak cukup setakat bincang tentang "marilah membaca" atau "makanlah buah-buah tempatan" tapi biarlah bertindak sebagai medan perbincangan mahasiswa dan pemerintah. Jika tidak ia masih belum wajar digelar parlimen mahasiswa.

"Kalau masih nak mengekang kebebasan bersuara mahasiswa, saya anggap ia parlimen budak-budak tadika yang bersifat boneka dan kosmetik. Secara tidak sedar mahasiswa dijadikan seperti lembu dicucuk hidung," ambahnya.

Kertas cadangan kerangka penubuhan Parlimen Mahasiswa yang diserahkan oleh Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) USM, Mohamad Shafiq Abdul kepada Kementerian Pengajian Tinggi untuk dipertimbangkan 7 Januari lalu, bakal dilaksanakan selepas kerajaan mewartakan pindaan perlembagaan universiti awam di negara ini.

Sementara itu, Shafie juga menyeru seluruh mahasiswa agar bersama-sama terlibat di dalam pilihan raya kecil (PRK) P.94 Hulu Selangor.

"Ini juga adalah sebagai medan latihan sebelum kita meneruskan agenda parlimen mahasiswa," ujarnya.

-Mahasiswakini

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top