Sambut Baik Rombak Modul BTN – Hilman

Bangi 3 Disember 07:32a.m - “Saya menyambut baik keputusan kebinet untuk merombak modul (BTN) yang digunakan, atas prinsip reformasi kepada modul yang lebih cocok dengan keadaan semasa.,” demikian kenyataan Hilman Idham, wakil koalasi pimpinan Sodaliriti Mahasiswa Malaysia (SMM) semalam.

Beliau bagaimanapun mengharapkan rombakan terhadap kursus Biro Tatanegara (BTN) berkenaan lebih mementingkan sudut silibus pembinaan jatidiri dan semangat patriotisme.

Koordinator Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) tersebut juga meminta pihak kerajaan telus dan terbuka dalam penyemakkan semula modul kem peningkatan diri berkenaan yang diadakwa sebagai “medan doktrinisasi perkauman dan politik”.

“Sebelum (perubahan) diadakan, kena tahu apakah modul atau silibus yang digunakan sebelum ini? – itu sebagai titik penilaian masyarakat kepada BTN. Benarkah ia menerapkan unsur perkauman dan benci pada pemimpin? Itu akan masyarakat nilai sendiri dan pimpinan kerajaan harus terbuka dan bersedia jika terbukti dakwaan itu benar,” tambah beliau.

Sambil tidak menolak kursus “medan doktrinisasi” berkenaan berkemungkinan “disalahgunakan”, Hilman juga memohon diadakan perbincangan melibatkan mahasiswa dalam membangunkan modul dan silibus baru kem berkenaan.

Isu berkenaan rombakan modul dan silibus kursus tersebut bermula apabila kerajaan Selangor melarang pegawai negeri tersebut menyertai BTN.

Kini larangan menyertai kursus itu diikuti oleh kerajaan negeri Pulau Pinang.

Wujud dakwaan bahawa wujud unsur “doktrinisasi perkauman dan politik kepartian” yang diterapkan dalam kursus berkenaan.

Mahasiswakini

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top