GMS Gesa Wakil Rakyat Serius Selesai Masalah Air Labuan

Bangi 10 Disember 09:37 a.m - Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) menggesa wakil rakyat YB Hj Yusoff Bin Mahal memberi perhatian serius kepada isu air yang melanda wilayah persekutuan tersebut.


“GMS juga ingin menggesa wakil rakyat Labuan YB Hj Yusoff Bin Mahal untuk memberi perhatian yang serius berhubung isu ini.

Bertepatan dengan konsep 1 Malaysia yang menjadi tema kepimpinan Perdana Menteri, GMS berharap wakil rakyat labuan dapat turun padang untuk mendengar rintihan seterusnya memberi penjelasan yang memuaskan kepada masyarakat labuan.

Biarpun isu air labuan merupakan permasalahan yang rumit, namun tindakan berdiam diri tanpa penjelasan yang memuaskan kepada rakyat hanya akan mengundang rasa tidak puas hati yang berterusan,” ujar Ahmad Syafiq Akmal Ahmad Kamil selaku pengerusi GMS dalam kenyataan media gerakan berkenaan semalam.

GMS yang berpusat di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) semalam bersama-sama melalui Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) menyerahkan memorandum kepada perdana menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak berkenaan isu air berkenaan.

Wilayah Persekutuan Labuan dilaporkan menghadapi masalah bekalan air yang serius sehingga bekalan air terpaksa dicatu disamping menghadapi masalah paip berkarat dan kualiti air yang kurang bersih.

Keadaan berkenaan didakwa bukan sahaja menyusahkan mahasiswa penuntut universiti sekitar Labuan, tetapi juga menghimpit sebahagian penduduk Labuan kerana tidak cukup sumber asasi kehidupan.

Terdahulu, GMS memndaapt perhatian media dengan bantahan terhadap yuran kolej universiti berkenaan yang didakwa “mencekik darah” dan “tidak munasabah”.

Pentadbiran tertinggi kolej universiti juga kurang prihatin dengan masalah tersebut disamping Majlis Perwakilan Pelajar yang “kurang berfungsi”.

Namun, gerakan tersebut telah membuat beberapa pertemuan dan inisiatif dalam menyelesaikan masalah kebajikan berkenaan termasuk bertemu Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor.

“Bukan sahaja di KUIS, tapi kami juga cakna pada kampus lain dalam isu kebajikan mahasiswa,”tambah seorang wakil GMS.

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top