Tahniah Graduan UMS 2009


Konvokesyen UMS ke-11 telah berlangsung bermula 10 hingga 13 Oktober 2009, melibatkan lebih kurang 3000 orang graduan. Bahkan, di beberapa IPTA lain turut mengadakan majlis konvokesyen masing-masing dalam beberapa waktu terdekat ini seperti UUM, UiTM, dan beberapa IPTA lain.

Pro-Mahasiswa UMSKAL mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada semua graduan UMS terutamanya graduan UMSKAL yang telah berjaya menamatkan pengajian dengan jayanya. Tentu sekali pengalaman tiga tahun atau lebih di Labuan meninggalkan 1001 kenangan manis dan pahit kepada graduan.

Konvokesyen adalah indikasi bahawa akan bertambah lagi bilangan tenaga kerja di pelbagai bidang dan kepakaran. Ia sudah tentu akan mampu memberi impak dalam pelbagai sektor dalam negara dalam tempoh 10-50 tahun akan datang. Hal ini sudah tentu menuntut kepelbagaian sektor untuk memiliki kepakaran dalam kepelbagaian bidang.

Walau bagaimanapun, penentuan sebagai seorang individu yang baik bukan hanya bergantung kepada terbentuknya tenaga pakar dalam setiap bidang kerjaya, malah lebih dari itu ialah bagaimana sesuatu ‘nilai baik’ itu terbentuk dalam diri setiap graduan. Indikasi pembentukan nilai yang baik dalam diri individu mampu menjadi penentu kepada kestabilan dalam setiap bidang yang diceburi mereka, seterusnya mampu memberi impak positif dalam proses menjaga kedaulatan negara, perpaduan antara kaum dan pembangunan Negara yang berterusan. Maka sesi konvokesyen IPTA dan IPTS bakal menjadi kayu ukur penghasilan ahli masyarakat dalam tempoh 50 tahun dari sekarang.

WACANA SISWA

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top