Kualiti Mahasiswa Kini

"The university today does not teach people how to think. The students come to university to make money. I always said to my students if you want to be rich don't come to university. The rich Chinese are mostly uneducated. To be rich you are not obliged to be highly educated. You can just pick one spot in KL and start selling Nasi Lemak and trust me your earning will be higher than university's Professor. People come to university in order to be a complete human being, not about making money. When I correct SPM history papers most of the time I will be correcting my own answer schemes. Our education system does not produce human but ROBOTS."

Petikan di atas adalah petikan ucapan Tan Sri Profesor Emeritus Dr. Khoo Kay Kim semasa menyampaikan ucapan selaku ketua panel hakim bagi sebuah pertandingan menulis esei pada tahun 2008 yang lalu, anjuran Perdana Leadership Foundation, iaitu sebuah organisasi amal yang ditubuhkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad. Sebanyak lebih kurang 400 penyertaan diterima oleh pihak pengajur dan yang paling sedikit menghantarnya adalah golongan mahasiswa daripada Institut Pendidikan Tinggi berbanding pelajar sekolah menengah. Dalam ucapan beliau ini juga, beliau melahirkan kerisauan akan kualiti penulisan para peserta masih jauh daripada piawaian yang diharapkan oleh para hakim. Akhirnya, panel hakim membuat keputusan mengejut dengan tiada peserta yang mendapat tempat pertama, dan hadiah utamanya, sebuah kereta Chevrolet Aveo tidak diberikan untuk sesi pertandingan kali ini sebaliknya ditunda ke sesi pertandingan 2010.

Isi ucapan Dr. Khoo Kay Kim ini umumnya kritikan kepada dua entiti. Pertama sistem pendidikan negara semasa, dan yang kedua sikap dan tanggapan mahasiswa kini terhadap institusi pendidikan bernama universiti. Artikel ini memberi fokus kepada entiti kedua.

Perspektif mahasiswa di Malaysia kini menganggap universiti, atau menggenggam ijazah itu sebagai kunci untuk mendapat pekerjaan yang baik yang menjamin pendapatan yang lumayan. Walaupun tidak dinafikan universiti turut menyediakan kursus yang menepati peluang pekerjaan, namun harus diingat ianya bukanlah matlamat utama. Universiti sebenarnya bermatlamatkan institusi yang membangun pemikiran penuntutnya ke satu tahap yang lebih tinggi dengan penguasaan ilmu akademik dan kepekaan serius terhadap dunia sekeliling.

Justeru, masih belum terlambat untuk kita mengubah paradigma kita terhadap institusi universiti.

WACANA SISWA

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top