Gangguan Elektrik Lagi...

24 Okt — Satu gangguan elektrik telah berlaku semalam menyebabkan ramai pelajar yang mengeluh. ‘Sudah jatuh, ditimpa tangga‘ pula, masalah air belum pernah selesai, sekarang timbul masalah elektrik pula, jika masalah ini berlanjutan selama 2 atau 3 jam tidak menjadi masalah, malangnya masalah ini berlanjutan selama hamper 20 jam, bermula jam 10.00 malam 22 Oktober hingga jam 6.00 petang 23 Oktober. Hal ini tentu sekali mengganggu tumpuan pelajar yang ingin belajar dan mengulangkaji untuk menduduki ujian pertengahan semester yang masih berjalan, dan peperiksaan akhir semester yang bakal tiba tidak lama lagi.

Hal ini pasti mengingatkan kita akan permasalahan gangguan elektrik yang berlaku pada penghujung semester lepas yang kerap kali berlaku, di kala mahasiswa sibuk membuat persediaan terakhir menuju peperiksaan. Jika kali ini gangguan berlaku pada menjelang "study week", semester lepas pula bekalan elektrik putus di tengah-tengah minggu peperiksaan! Bayangkan, pelajar-pelajar yang sedang membuat persediaan untuk kertas bakal diduduki esoknya, tiba-tiba dikejutkan dengan bekalan elektrik yang terputus. Pastinya kemarahan dan kekecewaan akan hadir di perasaan mereka. Andaikan pula jika pelajar berkenaan baru sahaja menghabiskan satu atau dua kertas pada siang hari tersebut dan hanya mempunyai masa terhad pada malam itu untuk mengulangkaji. Atau pun esoknya kertas yang diduduki bukan satu, tapi dua! Maka, rasanya pentadbiran UMS boleh menambah dalam senarai punca kemerosotan prestasi mahasiswa dalam peperiksaan.

Isu gangguan eleketrik ini juga bukannya isu baru, ia sudah terlalu acap kali berlaku sejak beberapa tahun yang lalu. Ia mengundang persoalan bilakah permasalahan ini akan diselesaikan secara tuntas. Barangkali sistem bekalan elektrik sedia ada sudah terlalu “lanjut usia”, jadi ianya perlu diganti dengan sistem atau pendawaian yang baru. Atau sebarang penyelesaian lain juga tidak mengapa, asalkan ianya mampu memberi kelegaan kepada mahasiswa. Biasanya soalan yang sering kali kedengaran, mana inisiatif pihak yang berkenaan untuk membendung masalah ini?

WACANA SISWA

0 comments:

 
Powered By ProMahasiswa | Original Design By Far East Technologies | Modified By iEn © 2008 | Resolution: 1024x768px | Best View: Firefox | Top